معرفی برند نایک و روند رشد و گسترش آن

معرفی برند
زمان مطالعه :‌۵ دقیقه

برند نایک

نایک به عنوان یک برند در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی نقش اساسی دارد. از زمانی که فیل نایت و بیل بوئرمن این شرکت را با مشارکت در سال ۱۹۶۲ تأسیس کردند، پیشرفت زیادی داشته است. بازار هدف برند نایک ، به طور خاص جوانان، به ویژه مردانی که خریداران اصلی لباس ورزشی این شرکت هستند، بوده است.

چندین چهره مشهور، برند Nike  را تایید کرده اند که از آن جمله می توان به مایکل جوردن و تایگر وودز اشاره کرد و این باعث افزایش فروش محصولات شرکت شده است. این شرکت همچنین با استراتژی های بازاریابی تهاجمی، نوآوری در محصولات جدید و همچنین تولید برتر محصولات خود، توانسته است رشد چشمگیری داشته باشد و بالاترین سهم را در بازار جهانی بدست آورد. گردش مالی شرکت به طور مداوم رشد کرده و بنابراین درآمد زیادی ایجاد کرده است.

پیشنهاد مطالعه : خرید بهترین کیف پول ارز دیجیتال

نقطه ظهور برند نایک

برند نایک در صنعت کفش بسیار گسترده است. این غول بی رقیب در این زمینه، خود را از طریق تأییدهای پرطرفدار، طراحی های زیبا و کمپین های روابط عمومی به اندازه کافی موفق ساخته است. داستان نایک با داستان Blue Ribbon Sports در سال ۱۹۶۴ آغاز می شود. در آن زمان، فیل نایت به تازگی از دانشگاه اورگان فارغ التحصیل شده بود و پس از یک دوره حضور در استنفورد برای MBA خود، دو تجربه مهم را کسب نمود.

در دانشگاه اورگان، او برای تیم دو و میدانی مدرسه دوید و باعث ارتباط او با مربی آنها، بیل بوورمن شد. جدای از یک روحیه کاملاً رقابتی، بوورمن با بهینه سازی کفش دونده های خود، پس از یادگیری از یک کفشدوز محلی، دائماً با مدل های مختلف سر و صدا می کرد.

نایت به عنوان موسس برند نایک ،  اولین دانش آموزی بود که یکی از کفش های بوورمن را امتحان کرد. بوورمن که او را به عنوان یک دونده مناسب برای آزمایش کفش هایش می دید، پیشنهاد داد که یکی از کفش های او را برداشته و با طراحی سفارشی خود آنها را درست کند.

 نایت این پیشنهاد را پذیرفت و کفش ها آنقدر خوب کار کردند که هم تیمی او اوتیس دیویس آنها را گرفت و در نهایت با استفاده از آنها در ۴۰۰ متر در المپیک ۱۹۶۰ طلا گرفت. اوتیس دیویس تا به امروز اصرار دارد که بوورمن کفش ها را برای او درست کرده است.

برند نایک

صادرات کفش به ایالات متحده

موسس برند Nike ، پس از دانشگاه اورگان ، برنامه MBA استنفورد را گذراند و طی آن مقاله ای نوشت که تئوری سازی تولید کفش های دویدن را باید از مرکز فعلی خود در آلمان به ژاپن منتقل کند، جایی که نیروی کار ارزان تر است. نایت این فرصت را پیدا کرد که این تئوری را با سفر به ژاپن کمی بعد از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۶۲ امتحان کند. وی برای صادرات کفش محبوب Tiger این کشور به ایالات متحده با یک گروه از تجار ژاپنی قرارداد منعقد کرد.

مربی بوورمن، که مدتها اعتقاد داشت کفش های آلمانی، اگرچه در بازار بهترین است، اما چیزهای خاصی برای پیشرفت در آن نیست، از سرمایه گذاری نایت حمایت کرد و برای داشتن مالکیت شرکت جدید در یک معامله تجاری برابر، Blue Ribbon Sports ، تاسیس شد.

پیشنهاد مطالعه : خرید اسکیت بورد از آمازون

تاریخچه نایک

نایت پس از تأسیس شرکت و برند نایک ، کفش های وارداتی خود را آزمایش کرد و در ابتدا هنگام بازگشت به ایالات متحده ، آنها را در ماشین خود فروخت. به سرعت مشخص شد که تقاضا برای این گزینه های ارزان قیمت و رقابت با مارک های دیگر وجود دارد.

در سال ۱۹۶۵ ، بوررمن، یک طرح کفش جدید را به شرکت کفش Tiger پیشنهاد داد، این طرح پشتیبانی صحیح از دونده ها را با یک پوشش داخلی و لاستیک اسفنجی نرم در قسمت جلوی پا و لاستیک اسفنج سخت بالای پاشنه را  ارائه دهد.

به نظر می رسید که این طرح هم یک موفقیت بزرگ است و هم منازعه ای بین شرکت تازه تاسیس و تأمین کننده ژاپنی آن است. این کفش که Tiger Cortez لقب گرفت، در سال ۱۹۶۷ به بازار عرضه شد و به دلیل طراحی راحت، محکم و شیک، به یک محصول پر فروش تبدیل شد که امروزه در برند نایک بسیار طرفدار دارد.

اما این باعث جدا شدن دو شرکت از هم شد که در طی آن هر دو شرکت می توانستند نسخه های مدل خود را بفروشند. این منجر به تولید کفش کتانی شد که در دو شرکت مختلف تولید کفش به عنوان Nike Cortez و Tiger Corsair ارائه و به یک مدل پرفروش تبدیل شد.

پس از جدایی با تایگر ، Blue Ribbon Sports نام خود را به عنوان نایک تغییر داده و به موفقیت های خود ادامه داد و کفش های خلاقانه و راحتی را به بازار عرضه کرد. تولید این کفش ها یک موفقیت بزرگ برای برند نایک بود، این برند در سال ۱۹۸۰ به اوج خود رسید و فیل نایت را به یک میلیونر با سهام ارزش ۱۷۸ میلیون دلار تبدیل کرد.

برند نایک

از آن زمان، این شرکت فقط به رشد خود ادامه داده است و توسط یک سری تبلیغات هوشمندانه، از جمله مشهورترین کمپین تبلیغاتی Just Do It در سال ۱۹۸۸ ، به گسترش برند نایک کمک کرده است. بزرگترین دارایی این شرکت تأیید افراد مشهور بوده است. آنها در مراحل ابتدایی حرفه خود با ورزشکاران بزرگ مانند تایگر وودز ، کوبه برایانت و لبرون جیمز ارتباط گرفتند.

سودآورترین فروشی که برند نایک تاکنون داشته است، هم برای شرکت و هم برای اسپانسر آن، با مایکل جوردن بوده است. نایک سعی کرد تا قبل از شروع اولین فصل بازی، توجه عموم را با حمایت های مثبت ۱۹۸۴ در اردن جلب کند. این معامله برای نایک یک فوق العاده بود، جردن به سرعت به ستاره ای فوق العاده رسید و خط کفش  Air Jordans ، به بازار آمد تا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد تا پایان سال ۱۹۸۵ کسب کند.

پیشنهاد مطالعه : خرید بهترین ماوس گیمینگ و حرفه ای

 Air Jordan همچنان شانس فروش نایک است. علیرغم برخی کاهش ها در فروش، این مارک هنوز فروشی خیره کننده ۲.۸ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۱۸ در اختیار شرکت قرار داده است. جردن تنها در امتیازات نایک سالانه تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار درآمد کسب می کند.

می توانید برای خرید محصولات برند نایک فوق العاده و شیک ، از سایت های خارجی اقدام کرده و برای تحویل آن در ایران از طریق زاکولا اقدام کنید.

کلمات کلیدی Nikeنایک
ارسال نظر کاربران درباره این محصول چه میگویند

نفر اولی باشید که در این باره نظر می دهید

پست های اخیر پربازدید

معرفی گجت‌های روشنایی در آمازون

گجت‌های روشنایی در آمازون : روشنایی هوشمند یکی از حوزه‌هایی است که به سرعت در حال رشد است و بسیاری از افراد به دنبال ارتقاء سیستم روشنایی منزل خود با استفاده از گجت‌های مدرن و کارآمد هستند. در این مقاله به معرفی چند گجت روشنایی محبوب و پرطرفدار در آمازون می‌پردازیم که می‌توانند تجربه‌ای جدید […]

تاریخ‌های مهم تخفیف‌های بزرگ آمازون

آمازون، یکی از بزرگترین خرده‌فروشان آنلاین جهان، به طور منظم تخفیف‌های ویژه و فروش‌های بزرگ برگزار می‌کند که خریداران می‌توانند از آنها برای خرید محصولات مختلف با قیمت‌های بسیار مناسب استفاده کنند. در این مقاله به بررسی مهمترین تاریخ‌هایی که آمازون تخفیف‌های زیادی ارائه می‌دهد، می‌پردازیم. پرایم دی (Prime Day) زمان: اواسط جولای پرایم دی […]

آمازون: غول تجارت الکترونیک و دنیای دیجیتال

آمازون، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در زمینه تجارت الکترونیک، تکنولوژی و خدمات وب، نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی به دنیای دیجیتال امروز ایفا کرده است. این شرکت در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس تأسیس شد و از آن زمان تا کنون، مسیر طولانی و پر فراز و نشیبی را طی کرده است […]

بهترین سایت‌های خرید وسایل لوکس

در دنیای امروز، خرید وسایل لوکس به یکی از نشانه‌های سبک زندگی برتر و رفاه تبدیل شده است. وسایل لوکس شامل انواع محصولات از جمله ساعت‌های گران‌قیمت، جواهرات، لباس‌های برند، و لوازم جانبی لوکس هستند. اینترنت و فروشگاه‌های آنلاین این امکان را فراهم کرده‌اند که به‌راحتی و بدون نیاز به سفر به فروشگاه‌های فیزیکی، وسایل […]